En la primera classe teòrica de l’assignatura Processos i Contextos, la professora ens ha il·lustrat amb el que és
el sistema d’educació tradicional i la transformació d’aquest a un nou sistema
més flexible i actualitzat. És una reflexió que no l’havia fet fins al moment.
I es curiós, ja que estic cursant aquest màster precisament per formar part
d’aquest entravessat i complex sistema.
El model d’ensenyança que jo conec és el que jo he viscut i segueix aquest
ordre: classes magistrals carregats de teoria, memorització, prova escrita i
oblidi. Què sentit té aquest procés? Doncs fins avui no l’havia qüestionat però
això de que el professor sigui un “guia” per intentar treure i desenvolupar les
capacitats que el alumne ja te, m’ha obert els ulls.
Però clar, el problema no és merament el professor, es molt més complex que
això per què en aquesta maquinaria intervenen diversos components per a que
funcioni correctament: el currículum, la família, els alumnes, la metodologia... Per dissenyar aquests factors eficaçment, hem
de precisar primer quina és la finalitat de l’educació. En aquest punt estic
totalment d’acord amb Zabala i Arnau que declaren que “la enseñanza debe ser
para todos, independientemente de sus posibilidades profesionales. Formar en
todas las capacidades del ser humano con el fin de poder dar respuesta a los
problemes de depara la vida” (2009: 26). L’escola d’avui ha de ser una escola
completa que fomenti totes les capacitats de la persona per a fer front a un
món competitiu i exigent. Ha de donar refugi a totes les persones,
independentment del seu origen o de les seves destreses, per que aquestes es
poden fomentar. Sense dubte les eines per aquest procés son les Tecnologies de
la informació i comunicació (TIC) que posades a l’abast dels professors i
alumnes, es converteixen en eines vitals per posar en pràctica un nou tipus de
metodologia que sigui participativa, recíproca, immediata, constructiva, col·laborativa,
dinàmica, divertida y sobretot, motivadora ja que uns dels grans reptes del
docents es saber motivar a aprendre. Serà un llibre de text suficient per
satisfer tantes exigències?
Font: imatge pròpia
No hay comentarios:
Publicar un comentario