Learning

Learning

lunes, 10 de noviembre de 2014

L'AVALUACIÓ

Exam (Flickr)

Seguint amb la línia del anterior post, seguirem parlant sobre factors que s’haurien de canviar en el nostre sistema educatiu per arribar a un mètode més competencial. En aquest cas és el sistema d’avaluació que s’ha de renovar per adequar-se al currículum per competències.
Aquesta dissociació entre la realitat canviant de l’educació i el encara model tradicional d’exàmens, no només passa  al nostre país. Tenim un exemple en els Estats Units, que encara que la revolució educativa ha arribat abans que aquí, segueixen amb vells patrons, que ens recorden al nostre sistema, com podem veure en el següent vídeo:


Ja hem parlat de que la memorització com a metodologia d’aprenentatge només serveix a curt termini, però el que ens interessa és un aprenentatge significatiu i amb sentit. El nostre company @jordi_drf va twittejar un article de Carles Monereo, “Los alumnos aprenden en funcion de cómo les evalúas”. Tot va lligat, si canviem els mètodes d’ensenyar hem de modificar els d’avaluar.
L’avaluació s’hauria de veure com a un procés evolutiu on la qualificació final, la numèrica, no és l’objectiu però el com i quant s’ha aprés. Aquesta nova estratègia ha de servir al professorat per a contrastar el grau d’assoliment per part de l’alumnat dels objectius de les àrees i de les competències bàsiques. Segons Jose Luís Castillo, el procés evaluatiu ha de ser personalitzat i participatiu. Es en aquest punt on entra la innovació: l’autoavaluació. A través d’aquesta eina el alumne pot reflexionar sobre el què ha après, el què no ha entès, el que li agradaria saber... una informació molt rellevant per als professors. A partir d’aquesta informació els professors poden planificar i orientar les classes a les necessitats dels alumnes, que són sempre el centre de aquest procés. Dissenyat les classes a partir de les seves necessitats, farà tot el procés d’aprenentatge més enriquidor i s’encertarà millor en les estratègies.
Neus Sanmartí, en l’article Avaluar per Aprendre afirma que “l’objectiu [de l’autoavaluació] és promoure la implicació de la persona que aprèn en el seu procés d’aprenentatge i ajudar-la a ser més autònoma, aspecte que és bàsic en el desenvolupament de qualsevol competència”.
Es veritat que ja hi ha molts de professors que apliquen aquestes noves tècniques com poden ser els portafolis, webquest, diaris reflexius... tot aquesta informació després es debat a classe amb el professor per a que aquest pugi acompanyar en el seu procés orientant-lo en els punts positius o negatius que s’hagi tret. Però encara així, queda molt camí per recòrrer.
Imatge pròpia


1 comentario:

  1. Hola Mar!

    "L’avaluació s’hauria de veure com a un procés evolutiu on la qualificació final, la numèrica, no és l’objectiu però el com i quant s’ha aprés. "

    Aquesta frase teua m'ha recordat aquella cita (que ho confés, no sé de qui és) que diu: lo importante no es el fin del camino, sino el camino.

    Estic molt d'acord amb tot el que has escrit (i vull també dar-te les gràcies per haver-me anomenat, sempre fa il·lusió ;-)). L'article que comentes em va donar molt amb el què pensar, el de Cómo avalúas... cómo aprenden tus alumnos, dic.

    Trob que aquí hi juguen un paper molt important les actituds del professor cap als estudiants i les metodologies que aplica a l'hora d'ensenyar i d'avaluar. Ara que aquestes setmanes hem començat a parlar, en algunes assignatures, i així just de passada de l'avaluació m'han entrat moltes ganes de saber-ne més coses amb la nova assignatura.

    L'avaluació continuada sembla que s'imposa a les aules (si és que ja no hi és del tot), creus que l'avaluació única té cabuda ja, en algun espai d'ensenyament?

    ResponderEliminar